همه ما این عکس ها را دیده ایم: پرندگانی که در انبوهی از زباله ها در امتداد ساحل لانه می کنند، ماهی هایی که به طور مرگبار در تورهای دور ریخته شده گیر افتاده اند، و موزاییک های عظیمی از زباله های شناور در اقیانوس.
حتی نگرانکنندهتر، آنچه در این تصاویر تلخ میبینیم تنها بخشی از مشکل است.
تقریباً نیمی از آلودگی های بطری پلاستیکی در زیر سطح اقیانوس غوطه ور است، که بیشتر آن به شکل میکروپلاستیک ها بسیار کوچک است که ممکن است هرگز نتوانیم آنها را به طور کامل پاک کنیم.
برای از بین بردن عظمت بحران آلودگی اقیانوس ها، یک رویکرد تمرکز بر چیزی است که در این تصاویر زباله قابل تشخیص است.
چیزی را که شخصاً از آن استفاده کرده اید و ممکن است به اقیانوس ختم شده باشد را شناسایی کنید شاید یک بطری آب. یکی را در یک تصویر پیدا کنید و از خود بپرسید چگونه به آنجا رسیده است؟
بطری پلاستیکی کتابی یک ماده مصنوعی و مصنوعی است که برای اولین بار بیش از صد سال پیش کشف شد اما تا دهه 1950 به طور گسترده وارد حوزه عمومی نشد.
در حالی که در حال حاضر یکی از مقصران اصلی آلودگی اقیانوس ها، پلاستیک ها ذاتا برای انسان یا محیط زیست مضر نیستند.
در واقع، در گزارش سازمان ملل متحد (سازمان ملل) در مورد مبارزه با اثرات منفی پلاستیک، اریک سولهیم، رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، به این نکته اشاره کرد که اذعان داشت که پلاستیک در واقع یک “مواد معجزه آسا” است.
سولهیم در مقدمه خود نوشت: «به لطف پلاستیک، جان افراد بیشماری در بخش بهداشت نجات یافته است، رشد انرژی پاک از توربینهای بادی و پنلهای خورشیدی تا حد زیادی تسهیل شده است و ذخیرهسازی ایمن مواد غذایی متحول شده است».
با این حال بطری پلاستیکی استوانه ای یکی از رایج ترین اقلام در زباله های دریایی هستند.
پس چگونه چنین ماده امیدوارکننده ای به نماد هتک حرمت محیطی انسان تبدیل شد؟
بطری های پلاستیکی یک پلاستیک یکبار مصرف هستند، محصولی طراحی شده است که فقط یک بار استفاده می شود و سپس دور ریخته می شود.
بطری پلاستیکی پت های یکبار مصرف شامل بسته بندی های پلاستیکی نیز می شود، به عنوان مثال گوشت و محصولات تازه، که تقریباً نیمی از آلودگی های پلاستیکی را تشکیل می دهند.
این نوع از محصولات پلاستیکی از پلاستیک های چند منظوره متمایز است که می توانند اقیانوس ها را نیز آلوده کنند، اما به دلیل ماهیت چند منظوره خود، کمتر تجمع می یابند.
- منابع:
- تبلیغات: